Detta är en blogg som TE2C använder för att skriva om skönlitteratur som läses i kursen Svenska2.

Ibland är inläggen frivilliga, ibland inte. Ibland läser alla samma bok, ibland inte.


torsdag 18 december 2014

Berättelser i 1880-talet

När jag först läste Hyrkuskens berättelser så visste inget om vad den novellen skulle handla om och hade därför inga förväntningar alls. Dock efter ha läst boken så kan jag nu ge en beskrivning av  hur olika typer av människor levde i 1880-talets Stockholm. Boken handlar om en hyrkusk och hans nära vänners berättelser i Stockholm. Vad jag gillar med denna bok är att det ger en bra beskrivning av 1880-talets Stockholm och dessutom på ett komiskt sätt som livar upp stämningen. Den ger en bra bild av hur olika människor av olika kön, åldrar och samhällsklasser levde under denna tid. T.ex. berättar novellen om hur hårt disciplinerade barn var under den tiden jämfört med idag; hur män oftast ville gifta sig med kvinnor med mycket pengar, vilket hyrkusken ville göra så att han kunde starta eget hyrkusksföretag; hur det var att vara en tjuvs gisslan o.s.v.

Jag tycker att beskrivningen av August Blanche som en mix av August Strindberg och Bellman är mycket träffande. Den beskrivs även som en samling av hans bästa små berättelser vilket jag instämmer i. Vill du ha folklivsskildringar i Stockholmsmiljö tillsammans med humor så är denna novell något för dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar