Detta är en blogg som TE2C använder för att skriva om skönlitteratur som läses i kursen Svenska2.

Ibland är inläggen frivilliga, ibland inte. Ibland läser alla samma bok, ibland inte.


onsdag 3 december 2014

Den Gula Faran




Simon Larsson
Peter Ekwall
2 december 2014


              Faran Med Gult                                                ”Den Gula tapeten” Perkins Gilman, Charlotte



Jag har läst den gula tapeten och är väldigt ställd efter ca 30 minuters läsning. Boken är bara 30 sidor lång och skriven 1890 av  Charlotte Perkins Gilman. Mitt första intryckt av boken är att detta kommer bli en väldigt långsam och tråkig läsning. Men allt eftersom att jag kommer in i boken, så fastnar jag i boken precis som huvudpersonen fastnar i den gula tapeten. Jag tycker att bokens stegring är väldigt bra, för att man får verkligen ”följa” kvinnans stress och psykiska ohälsa.  Jag tycker även att Perkins skriver på ett sätt som gör att boken är ”svår” att förstå, och utan lite bakgrunds research så hade jag knappast kopplat boken med kvinnors rätt och hur deras roll var i samhället under sent 1800-tal. Hade jag inte haft den informationen jag tog reda på så hade jag antagit att kvinnan i boken var psykiskt störd och att författaren delade hennes ”sjukdom”. Perkins skriver boken så att kvinnor ska kunna sätta sig rakt in i huvudkaraktärens skor, men med all den kunskap jag sitter på så kan , även jag sätta mig in i hennes situation. Jag tycker inte att det framgår direkt om Perkins skriver en självbiografi eller inte, men jag får känslan av att hon gör det på känslan och utformningen av hennes meningar. Några tydliga exempel på att detta utspelade sig för länge sedan är att t.ex. mannen bestämmer allt i hus hållet och kvinnan har inget att säga till om. Jag ser väldigt starkt på detta, och det glädjer mig att det har blivit ett mer jämställdhet samhälle, men vet samtidigt att sådant här fortfarande händer i våran tid. Med lite extra research så har jag tagit fram två citat, ett som passar in bra på boken och lite varför kvinnor var som dem var.                                                                                                                                             ”Bakom varje galen kvinna fanns det en man som knuffa henne”                                                                                                                               Detta citatet har förändras lika mycket som jämställdheten och synen på kvinnor har.                                                                    Bakom varje framgångsrik man står en stark kvinna som knuffar dem.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar