Detta är en blogg som TE2C använder för att skriva om skönlitteratur som läses i kursen Svenska2.

Ibland är inläggen frivilliga, ibland inte. Ibland läser alla samma bok, ibland inte.


måndag 5 januari 2015

En ovälkommen framgång

En ovälkommen framgång
Baserad på Strindbergs ”En ovälkommen” 

Jag har läst ”En ovälkommen” av August Strindberg. När man börjar läsa måste man genast koncentrera sig för att förstå August gammaldags dialektala svenska, men detta är också en av tjusningarna med Strindbergs verk. Boken handlar om Kristian som är ett oönskat barn troligen någon gång under 1800. Han är aldrig välkommen i sin familj och känner sig bara i vägen. 

Jag uppfattar meningen med boken som att skildra hur någon som ständigt blir nedtryckt stärks och  reser sig igen starkare än någon någonsin kunde tänka sig. Detta kan man koppla till Strindbergs liv också. Han känner sig ovälkommen som liten och är en av dem sju barnen som är minst produktiv. Men när han blir äldre så stegrar hans karriär snabbt och han blir den framgångsrikaste i sin familj. Detta är ungefär samma öde som Kristian har i boken. 

Men desto längre tiden går går det bra för Kristian medan hanns familj blir fattigare. När Kristian kommer tillbaka från Ryssland efter många år som är rik man blir han varmt välkomnad av samma familj som tidigare kallblodigt utfryst honom. Men nu när han har ett fint hus och saker att erbjuda kommer dem krypande tillbaka. I den sista dialogen berättar Kristian för sin fru Olga hur besviken han är på sin Storebror Hans innan han återigen lämnar Sverige. 

-Olga, nu har jag intet mer här i landet att göra. Jag har sett straffet komma, utan att jag lyft hand mot mitt eget blod. Hans är tiggare; i vinter blir han tjuf, då han måste stjäla sin ved, efter han bränt upp skogen. Hans barn bli tjänare, såvida de icke bli något annat. Och det är rätt! Man lärde mig ljuga, och lagens handhafvare gjorde mig till röfvare. Jag var hederlig, men man tillät mig icke vara det!…



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar