Detta är en blogg som TE2C använder för att skriva om skönlitteratur som läses i kursen Svenska2.

Ibland är inläggen frivilliga, ibland inte. Ibland läser alla samma bok, ibland inte.


torsdag 6 november 2014

Strindberg väcker minnen

Det senaste kapitlet, kapitel tre, i Hemsöborna väckte ett speciellt minne inom mig. Det var Strindbergs skildring om slåttern som fick mig att tänka på min egen morfar och farfar som jag vet har hållit på med höskörd på liknade sätt. För er som inte vet är slåtter när man med hjälp av ett redskap som kallas lie (tänk liemannen) hugger ner bland annat gräs som ska användas som djurfoder. Med hjälp av Strindbergs tydliga miljö- och omgivnings beskrivningar kan jag själv se min morfar och farfar stå där ute i hagen och slå hö för glatta livet. Något som inte alls är särskilt lätt utan kräver mycket teknik. Jag har nämligen provat själv och det är ingen man lär sig på en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar